- Vara kommun
- Näringsliv och arbete
- Tillstånd, tillsyn och regler
- Lotteritillstånd
Lotteritillstånd
Här kan ni som driver en ideell förening läsa om hur ni ansöker och registrerar er för ett kommunalt lotteri.
Vad ska vara med i ansökan om registrering?
- Protokollsutdrag med föreningens beslut att ansöka om registrering.
- Uppgift om vem föreningen utsett till lotteriföreståndare.
- Senaste verksamhetsberättelse inklusive ekonomisk redovisning.
- Stadgar som föreningen antagit och som gäller för föreningen.
- Förteckning över styrelseledamöter i föreningen med namn, adress och telefonnummer, ordförande, kassör och sekreterare.
En registrering kostar 400 kronor.
Lotterikontrollant
För varje registrering utser kommunen en lotterikontrollant. Kontrollanten är en privatperson som fått anmäla intresse när vi sökt kontrollanter. Det är miljö- och byggnadsnämnden som utser hen.
Kontrollantens uppgift är att:
- Godkänna varje lotteri innan föreningen köper in lotter och vinster.
- Närvara vid dragningen och underteckna lotteriredovisningen.
Arvode till lotterikontrollanten
Du som lotterikontrollant får ett arvode för din insats. Arvodet betalas av föreningen till kommunen som i sin tur betalar ut det till dig. Arvodet är tre procent av det beräknade insatsbeloppet per lotteri, dock maximalt 2 500 kronor per lotteri.
Rapport om start av lotteri
Inför varje lotteri ska föreningen fylla i en rapport om start och lämna till kontrollanten.
Redovisning av avslutat lotteri
Efter varje lotteri ska ni fylla i en redovisning av lotteriet och lämna till kontrollanten.
Senast två månader efter sista försäljningsdag, eller den 15 februari för samtliga lotterier som anordnats under föregående kalenderår, ska ni ha lämnat redovisningen till er lotterikontrollant.
Kontaktcenter
Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet, ring eller skicka e-post till kontaktcenter.