- Vara kommun
- Omsorg och stöd
- Funktionsnedsättning
- Färdtjänst
Färdtjänst
På denna sida kan du ansöka om färdtjänst, läsa om hur färdtjänst fungerar och vem som har rätt till färdtjänst.
Färdtjänst finns för dig som har svårt att förflytta dig på egen hand eller resa med buss, tåg eller andra allmänna kommunikationsmedel. För att resa med färdtjänst måste du ha ett tillstånd beviljat efter en individuell prövning enligt lagen om färdtjänst.
För att ha rätt till färdtjänst ska du ha en funktionsnedsättning som är varaktig i minst tre månader. Beroende på funktionsnedsättningen finns det olika alternativ för hur du kan beviljas att resa med färdtjänsten. Ett färdtjänsttillstånd kan beviljas så att delar av resan sker med allmänna kommunikationer. Resan kan också samordnas med andra resenärer och utan stopp under resan.
Att inte ha körkort, ha hög ålder eller att det saknas bussförbindelser är inte skäl till att beviljas färdtjänst.
Ansöka om färdtjänst
Du ansöker om färdtjänst via vår e-tjänst. Om du behöver en utskriven version, be om en sådan genom att kontakta kontaktcenter.
Färdtjänsttillståndet är personligt
Färdtjänsttillståndet är personligt och får bara användas på det sätt som har beslutat. När du reser med färdtjänst måste du kunna visa upp giltig legitimation. Om du flyttar till en annan kommun upphör färdtjänsttillståndet att gälla och du måste ansöka om ett nytt hos den kommun som du har flyttat till.
Återkallande av tillstånd
Om tillståndet missbrukas eller sakförhållanden förändras kan tillståndet återkallas.
Kontakt
Du kan lämna en synpunkt eller ställa fråga till Västtrafiks kund- och resetjänst. Om du vill ha ett svar på synpunkten behöver du begära det.
synpunkt.anrop@vasttrafik.se
Västtrafiks kund- och resetjänst
Telefon: 020-91 90 90
Personuppgifter som du lämnar när du beställer resan behandlas i enlighet med Västtrafiks integritetspolicy.
Kontaktcenter
Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet, ring eller skicka e-post till kontaktcenter.